QIGONG BASISTRAINING


Wuif de handen als wolken in ruiterstand

                                                   WUIF DE HANDEN ALS WOLKEN                                                       

                                                     

                                                                  

Dans met de regenboog linten

                                                                DANS MET DE REGENBOOGLINTEN

                                                              

De basistraining Qigong beoogt een stevig fundament te leggen om zelf te groeien en je verder te ontwikkelen in je Qigong beoefening. Ook zullen er aanwijzingen gegeven worden hoe je de Qigong training kunt inpassen in je dagelijks leven.

De juiste manier van ademen, bewegen, zitten en staan zal in het begin centraal staan in de training. 
Ook bij verdere groei en ontwikkeling zal dit een aandachtspunt blijven.


Progamma basistraining

1.  Opwarm, losmaak, rek-en strek oefeningen.

2.  Wu- Ji Zhuang : staan in de staat van leegte, meest fundamentele oefening bij Qigong.

3.  Taiji Qigong 18 serie ( 1) : ontwikkeld door Dr. Ling Hou Shen uit Shanghai en geïntroduceerd in 

     Nederland door Kris Kristanto. Iedere oefening heeft een positieve uitwerking bv. op  

     bloeddruk, hartslag, nervositeit, stress gevoeligheid, pijnlijke spieren, rug, lever, borst, longen,

     hoofdpijn, depressie etc.

4.  Fangsong Gong : ontspanningsoefeningen, Hunyuan 12 serie samengesteld door Meester 

     Yaron Seidman (USA) ontleend aan het Xinyi Hunyuan oefensysteem van Grootmeester

     Feng Zhiqiang.

5. Harmonie van Yin en Yang: beer en kraanvogel. Beide maken deel uit van het spel van de 5 

    dieren . Ze zijn opnieuw toegankelijk gemaakt in deze tijd door  Meester Hu Yao-Zhen. 

    

Cirkelvormige open -en sluitoefening

XINYI HUNYUAN NEIGONG

 

    

                                                

6.  Hunyuan Neigong (basisnivo) : innerlijke energieoefeningen gebaseerd op het werk van

     Hu Yao-Zhen. Deze oefeningen zijn volledig geintegreerd in het Xinyi Hunyuan Chen stijl Taiji

     systeem van Grootmeester Feng Zhiqiang maar kunnen ook los hiervan beoefend worden.

7.  Chansigong : zijden cocondraad energieoefeningen, ter versterking en versoepeling van pezen,

     spieren en gewrichten.

8.  Zelfmassage oefeningen : voor gezondheid en goede energie doorstroming.

9.  Stille Qigong : iedere les word afgesloten met een korte stilte oefening gebaseerd op de methode 

     van Dr. Bisong Guo, arts en Qigongmeester (Schotland).

10. Taiji Mingmu Gong , een klop en zelfmassage serie die ontwikkeld is door Dr.Bisong Guo,  

      Chinese arts en Qigongmeester. Taiji Mingmu Gong betekent Qigong van de heldere ogen. Is 

      uitstekend geschikt om vroeg in de morgen na het opstaan te beoefenen. Geeft een heldere geest

      en goede doorstroming van de levensenergie.

11. Beenmerg Qigong: eenvoudige oefeningen voor het reinigen van het beenmerg en het versterken 

      van het immuunsysteem.

12. Zhen/Gong Qigong oefeningen uit het Sjamanitische Qigong Emei systeem.

     


                                                              

                                                                

Chan Si Gong

                                                              CHAN SI GONG                                                          



Bamboo songs